BBL™ checklist: Ontdek welke vragen te stellen om aan merkoptimalisatie te doen.
BBL methodiek™
Hoe Lees je de resultaten van de checklist?
Deze snelle checklist begeleidt je bij het beoordelen of jouw merk op weg is naar merkleiderschap. Beoordeel elke vraag binnen de pijlers met een score van 1 tot 5, waarbij 1 staat voor grote optimalisatiemogelijkheid en 5 voor zeer gericht op merkleiderschap. Tel de scores per pijler op om optimalisatiemogelijkheden te identificeren. Een hogere totale score per pijler geeft aan dat er een sterke focus is op merkleiderschap.
1. Merkperceptie
Bij lagere scores kunnen gerichte verbeteringen, aanpassingen aan de merkboodschap of strategische heroverwegingen nodig zijn. Bij hogere scores is het belangrijk om deze sterke punten te behouden en mogelijkheden voor verdere optimalisatie te verkennen.
Mogelijke acties zijn:
overweeg dan strategieën om de merkboodschap te verduidelijken en aantrekkelijker te maken. Dit kan inhouden dat je de doelgroep beter begrijpt en de merkidentiteit hierop afstemt.
Identificeer aspecten waarin het merk niet voldoende onderscheidend is. Werk aan differentiatie en benadruk unieke eigenschappen om merkleiderschap te versterken.
Zorg voor uniformiteit over alle kanalen om een krachtige en consistente merkperceptie te creëren.
Implementeer een systeem voor regelmatige beoordeling en aanpassing om de merkstrategie dynamisch en effectief te houden.
2. Business
Gerichte strategische aanpassingen, culturele veranderingen of heroverweging van bedrijfsdoelen nodig zijn.
Mogelijke acties zijn:
Overweeg een herziening van de bedrijfsdoelen om ze nauwkeurig af te stemmen op de ambitie om een merkleider te worden.
Bij een lage score is het noodzakelijk om de merkstrategie te herzien en ervoor te zorgen dat deze nauw verbonden is met langetermijndoelen. Identificeer mogelijke hiaten en pas de strategie aan.
Overweeg initiatieven en veranderingen om een cultuur van innovatie te bevorderen.
Implementeer structuren en processen om de reactietijd op opportuniteiten te versnellen en behoud een flexibele benadering.
3. Consumentengedrag
Gerichte aanpassingen die nauw aansluiten bij de verwachting, noden en wensen van de klant kunnen nodig zijn.
Mogelijke acties zijn:
Onderzoek of je huidige klantengroep veranderd is. Er kunnen externe factoren zijn die gebruikersgedrag kunnen beïnvloeden. Denk aan economische, maatchappelijke uitdagingen. De wereld verandert snel, en jouw markt verandert mee.
Ga na of je jouw volledig klantenpotentieel benut. Een goed inzicht in je bestaande en potentiële doelgroepen zijn hier een eerste stap. Wist je dat je potentiële klanten kan missen, door louter in één generatie te denken. Cross-generationele marketing is here to stay!
Breng de attitudes en verwachtingen, pijnpunten van de verschillende generaties in kaart én maak zo nauwe connecties.
Optimaliseer marketingstrategieën door deze nauwkeurig af te stemmen op het gedrag van de consument.
“Het fundament van een sterke merkstrategie vormt de basis, een raamwerk waarmee jouw merk soepel kan navigeren en zich kan aanpassen aan de dynamiek van een snel veranderende markt.”
4. Markt
Bij lagere scores kunnen gerichte verbeteringen in marktanalyse, concurrentieanalyse, merkflexibiliteit en evaluatieprocessen nodig zijn.
Mogelijke acties zijn:
Er is behoefte is aan een diepgaande analyse van markttrends en klantbehoeften. Voer diepgaandere analyses uit om kansen te identificeren en beter op de behoeften van de markt in te spelen.
Identificeer kansen om concurrenten te overtreffen en merkleiderschap te versterken.
Werk aan het ontwikkelen van een strategie die zich gemakkelijk kan aanpassen aan toekomstige opportuniteiten. Interne innovatiesprints, of regelmatig deelnemen aan inspirerende lezingen over markttendensen zorgt er voor dat de radar in het bedrijf geactiveerd is.
Meten is weten! Implementeer een gestructureerd proces om de merkstrategie regelmatig te evalueren en aan te passen voor behoud van merkleiderschap. Op regelmatige basis samen komen met een innovatie werkgroep behoudt regelmaat in de innovatie mindset van het bedrijf.
Inspiratie nodig? Nood aan begeleiding?
Je kan een gratis tijdslot boeken hieronder. Gedurende 30 min bespreken we de uitdaging van jouw merk en business en bekijken of onze diensten de oplossing kunnen zijn naar merkgroei.
BBL™ checklist